Poniżej znajdą Państwo niezbędne informacje dotyczące pracy Wydziału Inwestycji.
Naczelnik Wydziału Inwestycji – Cezary Maliborski.
Realizowane zadania::
1. Zarządzanie procesem inwestycyjnym w tym:
a) ustalanie zakresu rzeczowego inwestycji i okresu jej realizacji,
b) przygotowywanie inwestycji do realizacji pod względem formalno-prawnym,
c) opracowywanie rzeczowej części specyfikacji istotnych warunków zamówienia na zadania,
d) planowanie wielkości środków finansowych niezbędnych do przygotowania, realizacji
i rozliczenia zadań inwestycyjnych,
e) koordynowanie w trakcie realizacji i współudział w rozliczeniu zadań inwestycyjnych,
f) sporządzanie i aktualizacja ofert inwestycyjnych oraz współpraca z sektorem gospodarczym
i innymi j.s.t.,
g) wspieranie, obsługa i świadczenie pomocy inwestorom zainteresowanym lokowaniem inwestycji na obszarze Gminy.
2. Prowadzenie całości spraw związanych z remontem i konserwacją budynków Urzędu, organizowanie rocznych i pięcioletnich przeglądów technicznych budynków Urzędu oraz prowadzenie wymaganej w tym zakresie dokumentacji.
3. Sporządzanie i realizacja Wieloletniego Programu Inwestycyjnego (WPI) w tym:
a) uporządkowanie i koordynacja w kilkuletniej perspektywie polityki inwestycyjnej w oparciu
o priorytety strategiczne i potencjał finansowy gminy,
b) przygotowywanie Wieloletniego Programu Inwestycyjnego obejmującego wykaz inwestycji planowanych przez Gminę Końskie do realizacji w kilkuletnim cyklu, z podziałem wydatków według oraz w odniesieniu do celów strategicznych gminy,
c) aktualizowanie (WPI) poprzez weryfikację i uzupełnianie danych, dotyczących zadań dotychczas ujętych i wprowadzanie nowych inwestycji w miarę potrzeb i możliwości finansowych,
d) określanie źródeł finansowania zadań ujętych w WPI.
4. Zadania realizowane przez Referat Pozyskiwania Środków Zewnętrznych:
a) identyfikacja zewnętrznych źródeł finansowania projektów planowanych do realizacji przez Gminę,
b) współdziałanie z wydziałami Urzędu w celu pozyskiwania i uzgadniania informacji finansowych, technicznych oraz prawnych, w celu prawidłowego przygotowania projektów i wniosków aplikacyjnych,
c) koordynacja działań w fazie wdrażania projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
d) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem porozumień i umów dotyczących wspólnej realizacji oraz dofinansowania projektów,
e) współpraca z instytucjami zarządzającymi, pośredniczącymi, wdrażającymi, w tym wnioskowanie o płatność, sprawozdawczość, rozliczanie projektów finansowanych z funduszy zewnętrznych,
f) monitorowanie i zapewnienie prawidłowej realizacji umów o dofinansowanie projektów,
g) współpraca z wydziałami Urzędu, jednostkami organizacyjnymi Gminy oraz innymi samorządami w celu sprawnej realizacji projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych,
h) informowanie gminnych jednostek organizacyjnych o możliwościach finansowania projektów ze źródeł zewnętrznych,
i) ocena i weryfikacja propozycji projektów zgłaszanych do wsparcia ze źródeł zewnętrznych przez gminne jednostki organizacyjne.
5. Zadania realizowane przez Referat Dróg Gminnych:
a) zadania wynikające z ustawy o drogach publicznych:
– opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
– utrzymanie nawierzchni dróg, chodników, drogowych obiektów inżynierskich,
– urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
– realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
– przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
– koordynacja robót w pasie drogowym,
– wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
– prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom,
– sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad,
– przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich,
ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym weryfikację cech i wskazanie usterek, które wymagają prac konserwacyjnych lub naprawczych
ze względu na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
– badanie wpływu robót drogowych na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
– wykonanie robót interwencyjnych, robót związanych z utrzymaniem i zabezpieczeniem dróg,
– przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
– przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
– wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
– dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
– utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów,
– zarządzanie i utrzymywanie kanałów technologicznych,
– wydawanie zezwoleń na przejazdy po drogach pojazdów ponadnormatywnych o masie całkowitej, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w odrębnych przepisach
i naliczanie opłat i kar pieniężnych za te zezwolenia,
– wydawanie zezwoleń na umieszczanie reklam, naliczanie opłat i kar za wyżej wymienione zezwolenia,
– przygotowywanie projektów uchwal w sprawach o zaliczenie do kategorii dróg gminnych
i projektów uchwal w sprawach o ustalenie przebiegu dróg gminnych,
– przygotowywanie opinii w zakresie ustalania przebiegu dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, należących zgodnie z ustawą o drogach publicznych do innych zarządców dróg,
– prowadzenie akcji zimowego utrzymania dróg,
– uczestnictwo w naradach koordynacyjnych w Starostwie Powiatowym,
– uzgadnianie lokalizacji ogrodzeń od strony dróg i placów gminnych.
b) współpraca z organami zarządzającymi ruchem na drogach gminnych zgodnie z ustawą Prawo
o Ruchu Drogowym,
c) realizacja zatwierdzonego planu rzeczowo-finansowego w tym:
– wykonywanie drobnych remontów oraz napraw elementów pasa drogowego, pielęgnacji zieleni,
– kontrola, wymiana i ustawianie nowych znaków drogowych pionowych,
– przygotowywanie zadań do realizacji w formie usług i dostaw przez podmioty gospodarcze (opracowywanie przedmiotu zamówienia do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia),
– udział w przetargach dotyczących zadań objętych planem rzeczowo- finansowym,
– nadzór nad realizacją zleconych robót,
– przeprowadzanie odbiorów i rozliczeń zleconych robót,
– współpraca z Wydziałem Finansowym w zakresie rozliczeń robót i realizacji planu rzeczowo-finansowego naliczonych opłat,
– współpraca z innymi samorządami w zakresie wspólnej realizacji zadań (remontów dróg), przygotowywanie porozumień i warunków współfinansowania,
– współpraca z innymi zarządcami dróg w zakresie realizacji zadań (remontów dróg) obejmujących jednocześnie drogi różnych kategorii,
d) zadania wynikające z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
– prowadzenie spraw związanych z organizacją i zarządzaniem publicznym transportem zbiorowym, – określanie zasad korzystania z przystanków komunikacyjnych,
– naliczanie opłat za korzystanie z przystanków komunikacyjnych,
– budowa, utrzymanie i remont przystanków komunikacyjnych,
– wydawanie lub odmowa wydania potwierdzenia zgłoszenia przewozu,
– prowadzenie aktualizacji rozkładów jazdy według zasad określonych w obowiązujących aktach prawnych,
– przeprowadzanie kontroli przedsiębiorców w zakresie zgodności wykonywania transportu drogowego osób z przepisami ustawy o transporcie drogowym i publicznym transporcie zbiorowym,
e) zadania wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach:
– organizowanie i prowadzenie zadań związanych z utrzymaniem porządku i czystości na drogach gminnych,
– organizowanie i prowadzenie zadań związanych z utrzymaniem porządku i czystości
na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest Gmina oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych bez względu na kategorię tych dróg.